ANALISIS RUMPAKA “AMANAH – MUSTIKA KATULISTIWA”
(Tilikan Struktur jeung Étnopédagogik)
BAB I
BUBUKA
1.1
Kasang Tukang
Budaya mangrupa hasil tina kabiasaan masarakat anu lumangsung lila di hiji
tempat. Kabudayaan mangrupa hasil tina lumangsungna budaya. Dua hal di luhur
tangtuna miboga gantar kakaitan anu teu bisa dileupaskeun.
Dina kamekaranana, budaya teu leupas tina unsur jeung
wujudna. Anapon nurutkeun C.
Kluckhohn, aya tujuh unsur kabudayaan secara universal (universal categories of
culture) nyaéta basa, sistem pangaweruh,
sistem téknologi jeung pakakas
kahirupan, sistem kasenian, sistem pakasaban, sistem réligi, sistem kekerabatan
jeung organisasi kamasarakatan.
Nurutkeun J.J. Hoenigman, wujud kabudayaan dibedakeun jadi tilu, nyaéta gagasan, aktifitas, dan artéfak.
Tina hal éta, kabudayaan miboga hal-hal anu bisa ditelaah sacara gemet. Utamana
waé tina pamikiran masarakatna, aktifitas jeung titinggal hasil kabudayaan nu
aya di sabudeureun masarakatna.
Tembang Sunda Cianjuran mangrupa hiji wujud kabudayaan dina seni. Luyu
jeung kamekaranana, tembang Sunda kiwari nambahan wanda anyar nyaéta wanda rambatan. Ieu wanda leuwih babari
diturutan batan wanda-wanda séjénna kayaning papantunan, jejemplangan, rarancagan, dedegungan, jeung kakawén.
Dina
Cianjuran wanda rambatan anu mangrupa
pamekaran tina Tembang Sunda Cianjuran (nu tangtu teu ngaleungitkeun ornamén nu
aya dina Cianjuran), bawirasa bisa muka lawang pikeun barudak sangkan diajar
tembang, sabab wanda rambatan mangrupa inovasi anyar dina
dunya tembang Cianjuran. Rumpaka Cianjuran wanda rambatan sanggian Ubun Kubarsah, tangtu waé ngandung kaéndahan nu diwuwuh
ku eusina nu euyeub ku ajén-ajén luhung sarta amanat anu nyamuni kayaning asih,
moral, agama jeung réa-réa deui. Ajén luhung ieu nu dibutuhkeun di jaman kiwari
pikeun ngawangun karakter budak. Di sagédéngeun éta, nilik kana tokoh nu
nyiptakeunana, Ubun Kubarsah mangrupa tokoh nu milu mekarkeun tembang. Anjeunna
ogé mangrupa tokoh nu ngaalpukahan gumelarna wanda rambatan.
Ku
ayana kasang tukang di luhur, panulis ngarasa kataji pikeun ngayakeun
panalungtikan. Anapon panalungtikan anu dilakukeun ngan saukur museur kana dua
rumpaka, nyaéta rumpaka “Amanah” salaku sekar merdikana jeung “Mustika Katulistiwa”
salaku panambihna. Ku ayana hal éta, ieu panalungtikan dijudulan Analisis Rumpaka “Amanah – Mustika Katulistiwa”(Tilikan
Struktur jeung Étnopédagogik).
1.2
Rumusan Masalah
Rumusan masalah
dina ieu panalungtikan nya éta:
1)
Kumaha sausap
saulas ngeunaan Cianjuran wanda Rambatan téh?
2)
Kumaha rumpaka
“Amanah-Mustika Katulistiwa” ditilik tina strukturna?
3)
Kumaha rumpaka
“Amanah-Mustika Katulistiwa” ditilik tina ajén étnopédagogikna?
1.3
Tujuan Panalungtikan
Tujuan
diayakeunna ieu panalungtikan nyaéta pikeun ngadadarkeun:
1)
sausap saulas ngeunaan
Cianjuran wanda Rambatan;
2)
seni rumpaka
“Amanah-Mustika Katulistiwa” ditilik tina strukturna;
3)
rumpaka
“Amanah-Mustika Katulistiwa” ditilik tina ajén étnopédagogikna.
BAB II
PEDARAN
2.1. Sausap Saulas Ngeunaan Rumpaka Cianjuran Wanda
Rambatan
Dina kamekaran Tembang Sunda Cianjuran, nepi ka kiwari kapaluruh aya genep wanda anu
masih kénéh dipaké hususna dina kagiatan pasanggiri. Anapon genep wanda anu
dimaksud di antarana papantunan,
jejemplangan, dedegungan, rarancagan, kakawén jeung panambih.dina genep wanda éta tangtu miboga ciri séwang-séwangan
anu mandiri.
Luyu jeung kamekaran jaman anu teu leupas tina
kamotékaran seniman Tembang Sunda, kiwari muncul hiji wanda anyar anu disebut Rambatan atawa sekar anyar. Sok sanajan dina kamekarana loba dipadungdengkeun di
kalangan seniman, tapi ieu wanda miboga tempat di haté para panembang hususna
generasi ngora. Lian ti éta, teu bisa dipungkir yén wanda rambatan miboga kaéndahan nu luhung.
Satuluyna dina dongkarina ogé teu
ngaleungitkeun ornaméntasi dina Cianjuran. Malah dina rambatan mah dongkari nu dipaké luyu jeung paménta kecapna sangkan
ébréh maksudna.
Wanda rambatan miboga ciri has sorangan upama
dibandingkeun jeung wanda séjénna nu genep. Sacara saliwat, wanda rambatan bisa katangén bédana. Ciri
wanda rambatan nyaéta:
1)
Miboga sekar merdika jeung
tandak nu teu bisa dipisahkeun. Upama dina Cianjuran, panambihna bisa milih,
sedengkeun dina Rambatan mah henteu.
2)
Wangun rumpaka teu matok ku
pupuh. Upama wanda séjén matok kana patokan dangding atawa sisindiran, ari
wanda rambatan mah wangunna sajak
modern.
3)
Dongkari dina wanda rambatan éstuning teu rimbil cara wanda
séjénna.
2.2. Analisis Struktur Rumpaka “Amanah – Mustika Katulistiwa”
Rumpaka “Amanah-Mustika Katulistiwa” mangrupa wangun
sajak bébas. Ku kituna, dina nganalisis strukturna dipaké analisis struktur
puisi. Numutkeun Koswara, nilik kana unsur-unsurna, sajak téh diwangun ku unsur
(1) imaji, (2)simbul atawa lambang, (3) musikalitas atawa wirahma.Ieu tilu
unsur téh sok disebut ISIM. Aya deui unsur séjénna anu mangrupa sambarana,
nyaéta suasana, téma jeung gaya. Tilu
unsur nu ieu ogé sok disingget STG.
Analisis strukutur rumpaka “Amanah-Mustika Katulistiwa”
bisa ditingali ieu di handap.
2.2.1. Analisis Struktur Rumpaka “Amanah”
AMANAH
Lagu
: Ubun Kubarsah
Rumpaka
: Zahir Zachri
Abdi nyaksi,
Gusti nyaksi
Dina ayat-ayat
salira, saéstuna
Alam dunya jeung
eusina
Éta sadaya tanda
kawasa
Welas asih ti
Salira, amanah
Amanah keur
kamulyaan
Ampun Gusti, ampun
Mungguh manusa
babari cidra sulaya
Ingkar tina
temah wadi
Qur’an hadist
teu jadi tali paranti
Rumpaka
“Amanah” diwangun ku sapada, kalayan jumlah padalisanna aya sapuluh. Ieu rumpaka baris
dianalisis strukturna ngaliwatan unsur-unsurna. Anapon analisisna bisa
ditingali ieu di handap.
1)
Imaji
Imaji nu nyampak dina ieu rumpaka nyaéta
imaji paningal jeung imaji rasa. Éta hal bisa katitén ieu di handap.
Abdi nyaksi,
Gusti nyaksi
Éta sadaya tanda
kawasa
Welas asih ti Salira, amanah
Kecap
nyaksi jeung tanda kawasa manrupa
kecap pagawéan nu karandapan ku indra paningal, nyaéta mata. Sedengkeun kecap welas asih ngabalukarkeun
imaji rasa. Ku kituna, imaji nu nyampak dina ieu rumpaka
nyaéa imaji paningal jeung rasa.
2)
Simbol atawa Lambang
Simbol nu nyampak dina ieu rumpaka di
antarana:
Abdi nyaksi, Gusti nyaksi
Kecap
Gusti mangrupa simbol tina nu nyiptakeun ieu alam, nyaéta Allah SWT.
3)
Musikalitas atawa Wirahma
Sacara ma’na, musikalitas ieu rumpaka geus
nembrak. Sedengkeun sacara lahir, katitén aya sababaraha hal anu katingali di
antarana ayana paralélisme. Éta hal
bisa katitén ieu di handap.
Abdi nyaksi,
Gusti nyaksi
Welas asih ti
Salira, amanah
Amanah keur kamulyaan
Ampun Gusti, ampun
Ayana paralélisme
di luhur ngabalukarkeun hal nu diébréhken téh beuki yakin waé. Komo dina kecap nyaksi jeung ampun mah, katitén pisan ayana kayakinan éta. Satuluyna dina asonansi i, a jeung u. Asonansi i ngabalukarkeun rasa yakin nu cukup dikedalkeun dina ati, saperti nyaksi, tali paranti, jeung temah
wadi. Sedengkeun asonansi a
ngabalukarkeun rasa nu nembrak jeung ampir sakabéh jalma apal. Sedengkeun asonansi u ngabalukarkeun rasa kaduhung nu satuluyna aya rasa neda
panghampura.
4)
Suasana
Suasana nu nyampak dina ieu rumpaka nyaéta
suasana agung jeung waas. Éta hal bisa katitén dina padalisan di handap.
Alam dunya jeung eusina
Éta sadaya tanda
kawasa
Dina
padalisan di luhur bisa kabayang agungna alam ciciptan pangéran. Ku ayana rasa
agung éta manusa jadi ngarasa leutik di hareupeun Allah SWT. Ti dinya suasana
jadi robah ku suasana sedih alatan manusa inget kana kasalahanana. Ieu hal
katitén dina rumpaka di handap.
Ampun Gusti,
ampun
Mungguh manusa
babari cidra sulaya
Ingkar tina
temah wadi
Qur’an hadist
teu jadi tali paranti
5)
Téma
Téma nu nyampak dina ieu rumpaka nyaéta
ngeunaan kaagungan Pangéran. Lian ti éta diterangkeun ogé yén manusa sakapeung
mah sok kufur kana ni’mat nu dibikeun ku pangéran.
6)
Gaya Basa
Gaya
basa nu nyampak dina ieu rumpaka di antarana:
a)
Kahanan
(épitét)
Abdi
nyaksi, Gusti nyaksi
Ampun
Gusti, ampun
Kecap Gusti mangrupa lalandian nu ditujujkeun
ka Allah SWT. Ieu hal diwewegan ku ayana Qur’an jeung Hadits nu jadi cecekelan
urang Islam.
b)
Kadalon
(pléonasmeu)
Welas asih ti Salira, amanah
Kecap
welas jeung asih miboga harti nu saenyana sarua. Ku kituna, upama salasahijina
dileungitkeun moal ngarobah ma’na tina pada di luhur.
2.2.2. Analisis Struktur Rumpaka “Mustika Katulistiwa”
MUSTIKA
KATULISTIWA
Lagu:
Ubun Kubarsah
Rumpaka:
Zahir Zachri
Sempalan sorga murag
ka dunya
Mustika éndah di
katulistiwa
Pusaka Sunda
dangiangna para hyang
Gumiwang saalam
dunya
Kajembaran
nusantara
Gusti, muga
mulyakeun
Sakumna anak
nagri, nyaah ka lemah cai
Alam éndah
titipan Gusti
Ka bali geusan
ngajadi, seja babakti
Sempalan sorga
murag ka dunya
Mustika éndah di
katulistiwa
Pusaka nagri
titisan para pohaci
Sarakan tempat
gumati
Ka bumi ibu
pertiwi
Gusti, mugi
kiatkeun
Sakumna putra
bangsa ulah ngagunasika
Sorga dunya
titipan Gusti
Rahayat sangkan
walagri, nagara mukti
Rumpaka
“Mustika Katulistiwa” diwangun ku opat pada. Pada kahiji diwangun ku lima
padalisan, pada kadua opat padalisan, pada katilu lima padalisan jeung pada
kaopat opat padalisan. Anapon
analisis struktur jeung sémiotik ieu rumpaka bisa katitén ieu di handap.
1)
Imaji
Imaji nu nyampak dina ieu rumpaka nyaéta
imaji paningal jeung rasa. Éta hal bisa katitén ieu di handap.
Mustika éndah
di katulistiwa
Sakumna anak
nagri, nyaah ka lemah cai
Alam éndah
titipan Gusti
Kecap éndah
mangrupa kecap sipat nu ilaharna nyanding jeung indra paningal. Éndah bisana ngagambarkeun kaayaan nu
waas, alus, tur matak ngabalukarkeun rasa sugema ka nu ningalina. Satuluyna
kecap nyaah ngabalukarkeun imaji
rasa. Ku kituna, imaji nu nyampak dina ieu rumpaka nyaéta imaji paningal jeung
rasa.
2)
Simbol atawa Lambang
Simbol nu nyampak dina ieu rumpaka di
antarana:
Sempalan sorga murag ka dunya
Mustika éndah di katulistiwa
Pusaka Sunda dangiangna para hyang
Sempalan sorga murag ka dunya
Mustika éndah di katulistiwa
Pusaka nagri titisan para pohaci
Sempalan sorga, mustika éndah jeung pusaka
nagri mangrupa simbol tina alam nu kacida subur ma’mur. Éta alam éndah téh
leuwih dihususkeun deui nyaéta tatar Sunda nu miboga alam nu kacida éndah jeung
subur.
3)
Musikalitas atawa Wirahma
Sacara ma’na musikalitas ieu rumpaka kacida
éndahna. Ungkara sempalan sorga mangrupa gambaran ti dunya nu éndah.
Sedengkeun sacara lahir, katitén ayana paralélisme
antara pada kahiji jeung katilu, pada kadua jeung kaopat. Ieu hal téh pikeun
nguatkeun argumén yén dina pada kahiji, alam nu dimaksud téh bener éndahna.
Satuluyna dina pada kadua dikuatkeun ku
pada kaopat nu eusina pidu’a sangkan generasi ngora hususna daék miara alam.
Asonansi
vokal i dina ieu rumpaka ngadominasi.
Ayana dominasi ieu ngabalukarkeun ieu lagu téh mangrupa ébréhan haté nu
saenyana hésé dibébérkeun. Sedengkeun vokal a
jeung eu mangrupa panglengkep dina
ieu rumpaka. Tujuanana pikeun nambahan kawaas. Vokal a pikeun nembrakkeun nu nyampak, sedengkeun vokal eu mah salaku nu ngalengkepanana.
4)
Suasana
Suasana nu nyampak dina ieu rumpaka nyaéta
suasana agung jeung waas. Éta hal bisa katitén tina dua pada di handap.
Sempalan sorga
murag ka dunya
Mustika éndah di
katulistiwa
Pusaka Sunda
dangiangna para hyang
Gumiwang saalam
dunya
Kajembaran
nusantara
Sempalan sorga
murag ka dunya
Mustika éndah di
katulistiwa
Pusaka nagri
titisan para pohaci
Sarakan tempat
gumati
Ka bumi ibu
pertiwi
Dina
padalisan di luhur, bisa katitén kumaha éndahna tatar sunda nu diibaratkeun
sempalan sorga. Suasana nu nyampak nyaéta suasana gumbira, senang jeung
pikabetaheun. Tina suasana éta ngabalukarkeun rasa sukur ka pangéran.
5)
Téma
Téma nu nyampak dina ieu rumpaka nyaéta
ngeunaan kaéndahan alam. Tina ningali kaéndahan éta, bijil rasa sukur hayang
ngamumulé alam.
6)
Gaya Basa
Gaya basa nu nyampak dina ieu rumpaka di antarana:
a)
lalandian (métapora)
Sempalan
sorga murag ka dunya
Mustika
éndah di katulistiwa
Sorga
dunya titipan Gusti
Kecap nu digurat handapan di luhur mangrupa
panglandi pikeun patempatan nu pohara éndahna, nepikeun disapertikeun ku
istilah-istilah di luhur.
b)
raguman (sinékdoke)
Sakumna putra bangsa ulah ngagunasika
Sakumna anak
nagri, nyaah ka lemah cai
Ungkara putra
bangsa jeung anak nagri mangrupa
sesebutan pikeun ngawakilan individu nu jadi panerus bangsa. Dina hal ieu
tangtuna para pamuda jeung budak leutik nu nyicingan wilayah Indonesia hususna.
c)
kahanan (épitét)
Gusti, muga mulyakeun
Alam
éndah titipan Gusti
Ka
bumi ibu pertiwi
Gusti,
mugi kiatkeun
Sorga
dunya titipan Gusti
Kecap
Gusti mangrupa lalandian nu
ditujujkeun ka Allah SWT. Ieu hal diwewegan ku ayana Qur’an jeung Hadits nu
jadi cecekelan urang Islam. Sedengkeun ibu
pertiwi mangrupa panglandi pikeun nyebut nagri nu keur dicicingan, dina ieu
hal nyaéta Indonesia.
2.3. Ajén Étnopédagogik Rumpaka
“Amanah – Mustika Katulistiwa”
Ayana étnopédagogik tangtuy teu leupas tina
pangajaran. Kiwari aya sababaraha karakter ti Mendiknas anu kudu aya dina
pangajaran. Anapon 18 karakter ti Mendiknas di antarana, religius, Jujur, Toléransi, Disiplin, Kerja Keras, Kreatif, Mandiri,
Démokratis, Rasa ingin tahu, Semangat Kebangsaan, Cinta tanah air, Menghargai
prestasi, Bersahabat/Komunikatif, Cinta damai, Gemar Membaca, Peduli
lingkungan, Peduli sosial, Tanggung jawab.
Ieu di handap mangrupa karakter anu nyampak dina
rumpaka “Amanah-Mustika Katulistiwa”.
2.3.1. Ajén Étnopédagogik Rumpaka
“Amanah”
a) Religius
Ajén religius ieu rumpaka nyampak di sakabéh rumpaka. Titénan rumpaka
Amanah di handap:
Abdi nyaksi, Gusti nyaksi
Dina ayat-ayat
salira, saéstuna
Alam dunya jeung
eusina
Éta sadaya tanda
kawasa
Welas asih ti
Salira, amanah
Amanah keur
kamulyaan
Ampun Gusti,
ampun
Mungguh manusa
babari cidra sulaya
Ingkar tina
temah wadi
Qur’an hadist
teu jadi tali paranti
Dina rupaka di luhur katitén kumaha sumerahna pangarang
ka Gustina. Lian ti éta ogé pangarang apal pisan yé hirup di dunya téh amanah
ti pangéran. Dina prakna, loba pisan manusa nu kabongbroy ku dunya, ingkar kana
papagon ti pangéran nu antukna loba karuksakan di alam dunya alatan polah
manusa.
Upama ieu dijadikeun bahan pangajaran, tangtu hadé pisan.
Siswa bakal leuwih teleb neuleuman eusi rumpaka kalayan ngalenyepan kecap-kecap
jeung maksud nu hayang ditepikeun ku pangarang.
b)
Jujur
Karakter jujur
bisa dititénan dina sempalan rumpaka ieu di handap.
Abdi nyaksi,
Gusti nyaksi
Dina ayat-ayat
salira, saéstuna
Alam dunya jeung
eusina
Éta sadaya tanda
kawasa
Welas asih ti
Salira, amanah
Amanah keur
kamulyaan
Éta sempalan rumpaka di luhur ngébréhkeun yén saenyana
ieu alam dunya téh aya nu nyiptakeun. Lian ti éta, eusi alam dunya téh mangrupa
titipan Pangéran. Ieu tangtuna bebeneran anu kudu nerap ka siswa. Upama geus
teu percaya kana maksud rumpaka di luhur, tangtuna geus ingkar kana kakawasaan
Gusti Allah.
c)
Cinta
tanah air
Karakter cinta
tanah air bisa dititénan dina sempalan rumpaka di handap.
Alam dunya jeung
eusina
Éta sadaya tanda
kawasa
Welas asih ti
Salira, amanah
Amanah keur
kamulyaan
Dina
sempalan rumpaka di luhur sok sanajan teu nembrak, bisa katitén yén saenyana
alam téh titipan Gusti. Ku kituna, salaku manusa urang kudu ngajaga alam
sabudeureun sangkan tetep asri.
e) Cinta damai
sikep cinta damai bisa ditingali dina sempalan rumpaka di
handap.
Ampun Gusti,
ampun
Mungguh manusa
babari cidra sulaya
Dina sempalan rumpaka di luhur, katitén yén haté manusa
téh babari sulaya. Ku kituna pangarang méntaampun tina sakabéh kasalahanana.
Kecap ampun mangrupa simbol yén saenyana pangarang hayang ieu alam dunya
tingtrim, teu loba pacéngkadan.
f) Peduli lingkungan
Sikep peduli
lingkungan bisa ditingali ieu di handap.
Alam dunya jeung
eusina
Éta sadaya tanda
kawasa
Dina sempalan rumpaka di luhur bisa
katitén kasadaran pangarang kana ciptaan pangéran. Ku kituna éta alam ciptaan
pangéran téh kudu di jaga.
2.3.1. Ajén Étnopédagogik Rumpaka “Mustika
Katulistiwa”
MUSTIKA
KATULISTIWA
Lagu:
Ubun Kubarsah
Rumpaka:
Zahir Zachri
Sempalan sorga
murag ka dunya
Mustika éndah di
katulistiwa
Pusaka Sunda
dangiangna para hyang
Gumiwang saalam
dunya
Kajembaran nusantara
Gusti, muga
mulyakeun
Sakumna anak
nagri, nyaah ka lemah cai
Alam éndah
titipan Gusti
Ka bali geusan
ngajadi, seja babakti
Sempalan sorga
murag ka dunya
Mustika éndah di
katulistiwa
Pusaka nagri
titisan para pohaci
Sarakan tempat
gumati
Ka bumi ibu
pertiwi
Gusti, mugi
kiatkeun
Sakumna putra
bangsa ulah ngagunasika
Sorga dunya
titipan Gusti
Rahayat sangkan
walagri, nagara mukti
a)
Religius
Ajén réligius nyampak dina sempalan rumpaka di handap.
Gusti, muga
mulyakeun
Sakumna anak
nagri, nyaah ka lemah cai
Alam éndah
titipan Gusti
Ka bali geusan
ngajadi, seja babakti
Gusti, mugi kiatkeun
Sakumna putra
bangsa ulah ngagunasika
Sorga dunya
titipan Gusti
Rahayat sangkan
walagri, nagara mukti
Dinas
empalan rumpaka di luhur katitén yén pangarang salawasna ngadu’akeun sangkan
alam téh tetep éndah, jauh tina mamala. Lian ti éta ogé katitén pangarang
miharep sangkan generasi ngora bisa ngajaga alam.
b)
Semangat
Kebangsaan
Karakter semangat kebangsaan bisa katitén ieu di
handap.
Gusti, muga
mulyakeun
Sakumna anak
nagri, nyaah ka lemah cai
Gusti, mugi
kiatkeun
Sakumna putra
bangsa ulah ngagunasika
Dina sempalan rumpaka di luhur,
pangarang haying ngébréhkeun yén generasi ngora kudu nyaah ka lemah caina.
Sanajan teu kauni, kasampak yén sanggeusna nyaah ka lemah cai bakal bijil
sumanget kabangsaan.
c)
Cinta
tanah air
Saenyana karakter cinta tanah air nyampak di unggal rumpaka. Tapi aya hiji padalisan
anu nembrak ngunikeun ngeunaan ieu karakter.
Sakumna anak
nagri, nyaah ka lemah cai
Dina sempalan rumpaka di luhur nembrak pisan
karakter nyaah ka lemah cai. Dina rumpaka di luhur, pangarang haying
nembrakkeun hususna ka generasi ngora sangkan salawasna nyaah ka lemah cai.
d)
Cinta
damai
Karakter cinta
damai bisa katitén dina sempalan
rumpaka di handap.
Rahayat sangkan
walagri, nagara mukti
Kecap nagara
jeung mukti mangrupa gambaran karakter cinta damai. Hartina, pangarang hayang
ngébréhkeun yén saenyana dina nagara
mukti kagambar kahirupan anu sauyunan, jeung silih tulungan.
e)
Peduli
lingkungan
Karakter peduli lingkungan
nyampak dina sempalan rumpaka di handap.
Sakumna putra
bangsa ulah ngagunasika
Dina
kecap ngagunasika kagambar karakter peduli lingkungan. Hartina, dina kecap
éta kagambar nyaahna pangarang ka alam sabudeureun. Pangarang mere peupeujeuh
ka generasi ngora sangkan teu ngaruksak alam titipan Pangéran.
BAB III
PANUTUP
3.1 Kacindekan
Dina
rumpaka “Amanah – Mustika Katulistiwa” loba bisan karakter religius. Hal éta
bisa katitén dina sakabéh rumpaka anu intina mangrupa rasa sukur ka Pangéran
anu nyiptakeun alam nu éndah. Sok sanajan kitu, katitén ogé kamelang pangarang
ka alam sabudeureun anu loba digunasika.
Lian ti karakter religius anu
nyampak, katitén ogé karakter anu sarua miboga peran anu dominan nyaéta cinta tanah air. Hal ieu dilantarankeun téma anu diangkat ku
pangarang nyaéta ngeunaan kaéndahan alam anu kudu di mumulé.
3.2 Saran
Dina
gumelarna ieu makalah, tangtu masih loba kakurangan, boh dina panulisan boh
dina eusina. Ku kituna perlu ayana panalungtikan anu leuwih jero ngeunaan ieu rumpaka. Lian ti éta, pikeun wanda
Rambatan sorangan, perlu ayana
perhatian anu leuwih pikeun ngahirup-huripkeun ieu wanda
Cianjuran.
DAFTAR PUSTAKA
Koswara, Dedi. (2007). Racikan Sastra Pangdeudeul Bahan Perkuliahan Sastra Sunda. Bandung:
Jurusan Pendidikan Bahasa Daerah FPBS UPI.
Sudaryat, Yayat.
(2003). Ulikan Semantik Sunda.
Bandung: CV. Geger Sunten.
_____________. (2014).Wawasan
Kasundaan. Bandung: JPBD FPBS UPI.
www. Wikipedia.co.id
Hatur nuhun kang, katampi pisan, abdi mung terang lirikna kirang uninga judulna, ningal aya nu nembang.
BalasHapus